logo
Urząd Gminy » Załatwianie spraw i formularze
Dowody osobiste oraz ewidencja ludności



DOWODY OSOBISTE


Podstawa prawna
1) Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139 poz. 993 ze zmianami).
2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 47, poz. 384 i 2012r. poz. 926.).

WYMIANA DOWODU OSOBISTEGO
Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:
1.zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym (np. adres miejsca zamieszkania, nazwisko), wniosek o wymianę dowodu osobistego należy złożyć w terminie do 14 dni od zdarzenia powodującego zmianę danych;
2.uszkodzenia dowodu osobistego (np. złamania), wniosek o wymianę należy złożyć niezwłocznie;
3.upływu terminu ważności dowodu osobistego, wniosek należy złożyć nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności.

ZASADY UNIEWAŻNIANIA DOWODÓW OSOBISTYCH

Z dniem l stycznia 2009 roku uległy zmianie zasady unieważniania dowodów osobistych, wynikające z przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 195, póz. 1198) uszczegółowionych rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważniania, wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2009 r. Nr 47, poz.384).
W przypadku zmiany danych zamieszczanych w dowodzie osobistym (zmiana imienia, nazwiska, wymeldowanie) dokument ten jest unieważniany z urzędu po upływie trzech miesięcy (a w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą - po upływie czterech miesięcy):
1. od dnia wymeldowania z miejsca pobytu stałego,
2. od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzających zmianę danych osobowych,
3. od dnia sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym - od
dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa,

Osoby zamieszkałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązane są złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego w terminie 14 dni, zaś osoby zamieszkałe poza granicami kraju - w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych lub doręczenia dokumentów potwierdzających dokonanie takiej zmiany.
UWAGA!!!
Złożenie wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego nie wstrzymuje ani nie wydłuża biegu terminu unieważnienia dowodu osobistego, może tylko spowodować skrócenie tego terminu.
Ponadto zgodnie z nowymi przepisami dowód osobisty jest unieważniany:
1. z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,
2. z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,
3. z dniem zgonu jego posiadacza,
4. z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego,
5. z dniem upływu terminu ważności dowodu osobistego.

UTRATA DOWODU OSOBISTEGO
Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zgłosić osobiście o tym fakcie w najbliższym Urzędzie Miasta lub Gminy a osoby przebywające za granicą w najbliższym polskim Konsulacie. Po utracie dowodu osobistego należy niezwłocznie złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego w urzędzie właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego. W przypadku braku miejsca pobytu stałego wniosek należy złożyć w urzędzie właściwym według ostatniego miejsca pobytu stałego.

POUCZENIE DO WNIOSKU O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO

1.Przy wyrabianiu dowodu osobistego po raz pierwszy do wniosku należy dołączyć odpis skrócony aktu urodzenia (dokument można otrzymać bezpłatnie w Urzędzie Stanu Cywilnego) , 2 fotografie z widocznym lewym uchem nie podpisane na odwrocie.
2.Przy wymianie bądź utracie dowodu osobistego nie załącza się odpisów aktów stanu cywilnego, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się już odpisy akt stanu cywilnego. W przypadku, gdy w dokumentacji dowodowej nie ma odpisów akt stanu cywilnego do wniosku należy dołączyć odpis skrócony aktu urodzenia dla osób, które nie wstąpiły w związek małżeński, a dla osób które były bądź są w związku małżeńskim - odpis skrócony aktu małżeństwa (akty można bezpłatnie otrzymać w Urzędzie Stanu Cywilnego), 2 fotografie z widocznym lewym uchem nie podpisane na odwrocie.
3.Wniosek należy wypełnić pismem drukowanym i złożyć w Urzędzie Gminy osobiście. W przypadku dzieci, które nie ukończyły 13 roku życia, wniosek składają rodzice w obecności dziecka, jeżeli ukończyło 5 lat. W przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13 lat, wniosek składa jeden z rodziców w obecności osoby małoletniej.
4.Dowód osobisty odbiera się osobiście przedkładając potwierdzenie złożenia wniosku oraz poprzedni dowód osobisty.

EWIDENCJA LUDNOŚCI


POBYT STAŁY
Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.

POBYT CZASOWY

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Za okoliczności uzasadniające zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące uważa się w szczególności:
1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego;
2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze względów rodzinnych;
3) odbywanie czynnej służby wojskowej;
4) pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące.
Zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w lokalu pod oznaczonym adresem.
Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.
Zgłoszenie zgonu, dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.
Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym urzędzie stanu cywilnego zastępuje zameldowanie. Datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia. Zameldowania dokonuje organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego matki dziecka lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego - organ właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące.
Osoba, która wyjeżdża za granicę na okres dłuższy niż 3 miesiące, jest obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego. Zgłoszenia wyjazdu dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a zgłoszenia powrotu - najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia powrotu.

PRZY DOPEŁNIENIU OBOWIĄZKU MELDUNKOWEGO NALEŻY PRZEDSTAWIĆ NASTĘPUJĄCE DOKUMENTY:
1) dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości,
2) potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na druku zgłoszenia pobytu, oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.
3) osoba niepełnoletnia nieposiadająca dokumentu stwierdzającego tożsamość przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia. Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
4) osoby, którym wydano wojskowy dokument osobisty (mężczyźni do 50. roku życia), przedstawiają ten dokument w celu zamieszczenia w nim stosownych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego,
5) osoba dokonująca zameldowania się na pobyt stały przedstawia organowi gminy właściwemu ze względu na nowe miejsce jej pobytu stałego zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca pobytu stałego.
.
TypRozmiarPobierzKomentarzData dodaniaLicznik 
.PDF89.6 KB POBIERZWniosek o wydanie dowodu osobistego2009-11-05 13:05:171719
.DOC102.5 KB POBIERZWniosek o wydanie dowodu osobistego2009-11-05 13:05:26891
.DOC54.5 KB POBIERZWNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH2010-10-05 11:50:30583
.PDF119.3 KB POBIERZinformacja o zmianach w przepisach meldunkowych od 2013 roku2013-01-18 12:26:41555

Autor : Agnieszka Budakowska
Zredagował(a) : Jarosław Obuchowski
Data wprowadzenia : 2005-09-27 07:52:23
Data ostatniej modyfikacji : 2013-03-15 11:31:26
Liczba wyświetleń : 3525

Redaktor  Data modyfikacji 
Jarosław Obuchowski  21.02.2013 11:07pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  13.10.2010 10:36pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  13.10.2010 08:01pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  05.10.2010 10:49pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  04.02.2010 06:56pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  12.05.2009 09:20pokaż tą wersję
Jarosław Obuchowski  27.09.2005 06:52pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 13865389